یکی از آخشیج(:عناصر)های باارزش هستی خاک است که در درازای تاریخ انسانی به گونههای مختلفی و به دست انسان نمادینه شده و روی شیهای باستانی نمود یافته است.
خاک که مادر پدیدههاست در هنر نیز نمودهای فراوانی را داشته است. جایگاه (:سکونتگاه)های انسانی، به ویژه در آغاز از جنس خاک و گِل است. تندیسکهای شاخته شده از گِل، ریختهای نمادین نقش شده بر ظرفها و سفالینهها در هنر ایران باستان نمونهای از نگرش به ارزش و ویژگیهای نمادین خاک است. نمونه-های بسیاری از چنین نگرشی را میتوان بر نقش سفالینههای تپههای چندین هزارسالهی «سیَلک»، «شوش»، «چغازنبیل» و تل «باکون» دید که در آن نقشهای چهارگوش(:مربع) وجود داد که با خطهای کمانی(:منحنی) و موجگونهای آذین شده است و همه نمادهای رمزی زمین و خاک است که جایگاه رویش، باروری و زندگی گیاه و انسان است. از دیگر نمادهایی که در پیوند با آب و خاک آورده شده نماد «مار» است. مار گاهی نماد بنیادی(:اصلی) زمین و آخشیج سپندینه و پاک خاک است. مار بیشتر پیچیده به تخم کیهان یا به گونهی ماری که دمش را گاز گرفته است، به چم(:معنی) زایندگی و نوکنندهی زندگی نقش شده است. مار در دگرگونی(:تبدیل) همیشگی مرگ به زندگی نمودار دو سویه بودنِ هستی است؛ بدین چم که مرگ از زندگی میتراود و زندگی از مرگ. از اینرو ویژگی مار به گونهایست که آن را به خاک، آخشیجی که زندگیبخش است و زندگی را میگیرد نسبت دادهاند. همچنین در برخی نگارهها کژدُم(:عقرب) و مار نشانگر خاک است و در آیین مهر، گاو نمایندهی خاک و شیر نمایندهی آتش است.
تارنمای امرداد - بنفشه میرزایی
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر