هواداران یکی از خوانندگانی که در کشور دارای حاشیههای فراوانی بوده، با یورش به یادمان ملی باروی (:برج) کورهای هنرکار شیراز به آن آسیبهای برگشتناپذیری را وارد کردهاند.
یادمانهای فرهنگی و تاریخی کشور را باید بیگمان نشانههای هویتی و شناسنامهی بالندهی هر فرد ایرانی دانست که با دیدن آنها، مردم از سویی، احساس غرور ملی و خشنودی کرده و از دگر سو، با تماشای هنر و مِهرازی (:معماری) و روش مهندسی دقیق یادگارهای گذشتگان لذت میبرند. با این همه، شوربختانه آن اندازه یادمانهای تاریخی و ملی بیکس و ستمدیده (:مظلوم) هستند که همواره به اَنگیزههای گوناگون و گاه سیاسی مورد دستبرد و دستاَندازی افراد نابخرد و فرومایه قرار میگیرند و آسیبهای برگشتناپذیری به پیکرهی بیجان و دفاع آنها وارد میآید.
میراث فرهنگی شیراز زیر تیغِ نابخردی
باروی آجری و کورهای هنرکار شیراز که تنهاترین باروی کورهای تاریخیِ برجای مانده در شهر راز، شیراز است، به تازگی مورد یورش هواداران «تتلو» خوانندهای که حاشیههای بسیار فراوانی دارد (جدا از اینکه، کارهای وی از دیدگاه کارشناسان و پژوهندگان هنر و خنیاگری هیچ ارزش هنری و موسیقیایی نداشته و ندارد)، قرار گرفته و این افراد نابخرد و فرومایگان نادان با رنگ بر روی یادمان ملی و میراث فرهنگی و هویتی شیراز دیوارنویسی انجام دادهاند و با گرفتن نگارههای (:عکسها) آنها و درست کردن «هَشتک» در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی از دوستداران و هواداران خود میخواهند که بر روی دیگر یادمانهای تاریخی و ملی کشور، این رفتار ناپسند و ضد ارزشهای ملی – میهنی را گسترش (:ترویج) داده و با رنگ دیوارنویسی کرده و راه نادرست و رفتار متجاوزانهی آنها را دنبال کنند!!
بیگمان در پشت این اندیشه و تصمیم نابخردانه، اقدامهای پلید و پلشت دیگری نهفته است که باید هرچه زودتر یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به آن، ورود پیدا کرده و پیشگیری کنند و پروانه (:اجازه) ندهند تا این افراد فرومایه بیش از پیش، به خواستههای نابخردانه و ضد ارزشی و ملی خویش ادامه دهند.
بیگمان در پشت این اندیشه و تصمیم نابخردانه، اقدامهای پلید و پلشت دیگری نهفته است که باید هرچه زودتر یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با دیگر نیروهای انتظامی و امنیتی کشور به آن، ورود پیدا کرده و پیشگیری کنند و پروانه (:اجازه) ندهند تا این افراد فرومایه بیش از پیش، به خواستههای نابخردانه و ضد ارزشی و ملی خویش ادامه دهند.
تاریخ ایران را من، دوباره مینویسم!برپایهی آن چه هواداران و دوستداران این خوانندهی پرحاشیه در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی با نام ایشان پخش کرده و در حال گسترش آن هستند، گویا این خواننده گفته است: من تاریخ گذشتهی ایران را نابود میکنم و تاریخ نوین ایران را دوباره مینویسم!؟ از همین روی، از همهی هواداران خود خواسته است که با یورش به یادمانهای تاریخی و فرهنگی و دیوارنویسی و گرفتن نگارههای آنها و درست کردن «هَشتک» در فضای مجازی، این اقدام غیرقانونی و نابخردانه و متجاوزانه را دنبال کنند.
آنچه بسیار شگفتاَنگیز و درخُور نگرش است، جدا از اندیشههای ضد ملی و میهنی این خواننده و هواداران وی دربارهی چنین موضوع بزرگ و مهمی، تصمیم نابخردانه و خطرناک و اقدامهای پشتپردهی چنین حرکت زشت و متجاوزانهای است که باید هرچه زودتر مورد بررسی و پردازش یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد تا خدای ناکرده چنین اندیشههای پلید و نابخردانهای بیش از این گسترش نیابد. همچنین باید هر چه زودتر افراد فریب خورده و هواداران این خواننده را شناسایی کرده تا از آسیبهای بیشتر به میراث فرهنگی و هویتی کشور، بتوان پیشگیری کرد.
از سویی، نباید از یاد برد که بر پایهی قانون اصل چنین درخواستی به تنهایی، خود جرم به شمار میآید، حتا اگر هیچگونه اقدامی هم انجام نگرفته باشد.
آنچه بسیار شگفتاَنگیز و درخُور نگرش است، جدا از اندیشههای ضد ملی و میهنی این خواننده و هواداران وی دربارهی چنین موضوع بزرگ و مهمی، تصمیم نابخردانه و خطرناک و اقدامهای پشتپردهی چنین حرکت زشت و متجاوزانهای است که باید هرچه زودتر مورد بررسی و پردازش یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی قرار گیرد تا خدای ناکرده چنین اندیشههای پلید و نابخردانهای بیش از این گسترش نیابد. همچنین باید هر چه زودتر افراد فریب خورده و هواداران این خواننده را شناسایی کرده تا از آسیبهای بیشتر به میراث فرهنگی و هویتی کشور، بتوان پیشگیری کرد.
از سویی، نباید از یاد برد که بر پایهی قانون اصل چنین درخواستی به تنهایی، خود جرم به شمار میآید، حتا اگر هیچگونه اقدامی هم انجام نگرفته باشد.
برج کورهای هنرکار شیراز
در شهرستان شیراز و در جادهی پایگاه (بلوار مدرس کنونی)، آغاز خیابان فضیلت و در بوستان فضیلت، کورهای با نام کوره محمدرضا هنرکار وجود داشته که هماینک تنها باروی این کوره سالم و پابرجا بوده و دیگر بخشهای کوره به گونهی کامل ویران شده است.
فرم ساخت باروی این کوره با دیگر باروهای موجود در شهرستان شیراز، ناهَمسان (:متفاوت) است. بلندای این بارو 30 متر و کلفتی آن نیز، 7 متر است. بخش بالایی بارو فروریخته و تزیینات آجرکاری آن از میان رفته است. مصالح ساخت این یادمان در برگیرندهی آجر با ملات گچ دستکوب است. در بخش پایینی بارو، تزیینات آجرکاری به گونهی هندسی به چشم میخورد. در بدنهی این باروی آجری یک شکاف به گونهی زیکزاک وجود دارد که در صورت بِهسازی نشدن اساسی در آینده، بیگمان آسیبهای برگشتناپذیری به آن وارد خواهد شد.
گِرداگرد این یادگار ملی از سوی شهرداری فضای سبز پدیدار گردیده که آب مورد نیاز فضای سبز آن، انگیزهی نشست بارو خواهد شد. در بخش باختری (:غربی) بارو جای نبشتهای (:کتیبه) به چشم میخورد که به گمان فراوان در آن نام کوره مالک آن با کاشی آراسته شده که هم اینک به گونهی کامل نبشته از میان رفته و تنها جای آن، برجا مانده است.
بوستان فضیلت پوشش گیاهی خوبی برای این یادمان به وجود آورده است. این یادمان در یک فضای شهری جای گرفته که آب و برق شهری نیز در کنار اثر وجود دارد. از ویژگیهای این بارو نمونه مِهرازی و شیوهی ساخت بنا است.
یادمان تاریخی، فرهنگی برج کوره هنرکار با دیرینگی پهلوی یکم به شماره ی 20806 در تاریخ 30 بهمن ماه 1386 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.
در پایان نگارنده بر پایهی خویشکاری (:وظیفه) ملی و پذیرش مسوولیت شهروندی و اجتماعی خود با رفتن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آسیبهای وارده به این باروی آجری را به آگاهی کارشناسان و کارمندان آن وزارتخانه رسانیده است.
فرم ساخت باروی این کوره با دیگر باروهای موجود در شهرستان شیراز، ناهَمسان (:متفاوت) است. بلندای این بارو 30 متر و کلفتی آن نیز، 7 متر است. بخش بالایی بارو فروریخته و تزیینات آجرکاری آن از میان رفته است. مصالح ساخت این یادمان در برگیرندهی آجر با ملات گچ دستکوب است. در بخش پایینی بارو، تزیینات آجرکاری به گونهی هندسی به چشم میخورد. در بدنهی این باروی آجری یک شکاف به گونهی زیکزاک وجود دارد که در صورت بِهسازی نشدن اساسی در آینده، بیگمان آسیبهای برگشتناپذیری به آن وارد خواهد شد.
گِرداگرد این یادگار ملی از سوی شهرداری فضای سبز پدیدار گردیده که آب مورد نیاز فضای سبز آن، انگیزهی نشست بارو خواهد شد. در بخش باختری (:غربی) بارو جای نبشتهای (:کتیبه) به چشم میخورد که به گمان فراوان در آن نام کوره مالک آن با کاشی آراسته شده که هم اینک به گونهی کامل نبشته از میان رفته و تنها جای آن، برجا مانده است.
بوستان فضیلت پوشش گیاهی خوبی برای این یادمان به وجود آورده است. این یادمان در یک فضای شهری جای گرفته که آب و برق شهری نیز در کنار اثر وجود دارد. از ویژگیهای این بارو نمونه مِهرازی و شیوهی ساخت بنا است.
یادمان تاریخی، فرهنگی برج کوره هنرکار با دیرینگی پهلوی یکم به شماره ی 20806 در تاریخ 30 بهمن ماه 1386 خورشیدی به ثبت ملی رسیده است.
در پایان نگارنده بر پایهی خویشکاری (:وظیفه) ملی و پذیرش مسوولیت شهروندی و اجتماعی خود با رفتن به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آسیبهای وارده به این باروی آجری را به آگاهی کارشناسان و کارمندان آن وزارتخانه رسانیده است.
نگارههای زیر در اواخر مهرماه گرفته شده است، آنها را ببینید:
برج آجری هنرکار شیراز
برج کوره ای که 30 متر بلندا دارد و در بوستان فضیلت، همچو نگینی می درخشد
تزیینات آجرکاری در پایین برج که به گونه هندسی آراسته شده است
جای کتیبه و نشان اثر ملی که در گذشته های ناروشن از آن جدا شده است
درزها و شکاف هایی که بر روی برج آجری پدید آمده و یادمان ملی را تهدید می کند
مخدوش کردن و یادگاری نویسی افراد فرومایه بر روی تابلویی که شهرداری برای یادمان ملی نصب کرده است
یادگاری نویسی با رنگ بر روی یادمان ملی و یورش هواداران خواننده ای که حاشیه های فراوانی دارد، انگیزه شده تا میراث فرهنگی شیراز آسیب های برگشت ناپذیری، ببیند
فرتورها از سیاوش آریا
خبرنگار امرداد: سیاوش آریا
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر