۲۳ مهر ۱۳۹۹

سالروز آغاز ساخت راه‌آهن‌ سراسری ایران

93 سال پیش درچنین روزی، 23 مهر سال 2486 شاهنشاهی، نخستین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در تهران محل کنونی ایستگاه تهران برزمین زده شد و از همان زمان به‌گونه‌ی رسمی ساختمان راه‌آهن از سه نقطه جنوب، مرکز، و شمال آغاز شد.

چهارم شهریورماه 2579 شاهنشاهی راه‌آهن سراسری ایران 82 ساله شد. لایحه ساخت آن چهارم اسفندماه 2485 شاهنشاهی به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسیده بود؛ 23 مهرماه 2486 نخستین کلنگ ساختمان راه‌آهن سراسری در محل کنونی ایستگاه تهران بر زمین زده شد.

چهارم شهریورماه 2497 شاهنشاهی، رضاشاه بزرگ و محمدرضا پهلوی (ولیعهد آن زمان) در آیینی که مهندسان سازنده‌ی راه‌آهن هم در آن شرکت کردند، پیوستن راه‌آهن شمال و جنوب در ایستگاه چشمه سپید در نزدیکی اراک را جشن گرفتند.

در این جشن، رضاشاه بزرگ گفت که با احداث راه‌آهن سراسری ایران آرزوی هشتاد ساله ایرانیان برآورده شد. وی با سپاس از همه کسانیکه در ساخت راه آهن شرکت داشتند گفت، آن‌ها با درستکاری، وفاداری، وجدان کاری، و کوشش بی‌همانند این پروژه‌ی بزرگ را به پایان رساندند.
راه‌آهن سراسری ایران نام راه‌آهنی است که بندرشاپور در کرانه خلیج پارس را به بندرشاه در کرانه دریای مازندران پیوند می‌دهد. 

بسیاری از کارشناسان برجسته‌ی معماری، ساخت پل ورسک در مسیر راه‌آهن شمال را شاهکار می‌دانند.

هزینه‌ی ساخت راه‌آهن برپایه‌ی مصوبه‌ی مجلس و مالیات بر روی نمک، قند، و چای تامین شد. 

در درازنای اصلاحات ارضی محمدرضاشاه پهلوی، در سال 2522 شاهنشاهی به عنوان بخشی از «انقلاب سفید»، راه‌آهن سراسری برای پیوند تهران به مشهد، تبریز و اصفهان ادامه داده شد.

نخستین خط راه‌آهن نوین ایران در دوران رضاشاه بزرگ از شاهی تا بندر شاه حرکت کرد.




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر