- درهای گمرک ایران با لابیگری به روی واردات بی رویه لاستیک از چین باز شده است.
- دولت تعرفه واردات مواد اولیه لاستیکسازی را 3 برابر کرده و بسیاری از کارخانهها زمینگیر شدهاند.
کیهان لندن- مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک دنا میگوید از یک سو تعرفه واردات مواد اولیه تولیدی صنایع لاستیک با افزایش ۳ برابری روبرو شده و از سوی دیگر دولت مجوز واردات تایر از چین را صادر کرده است و با این شرایط باید فاتحه تولید را خواند.
محمود پرهیزگار، مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک دنا، با انتقاد از تعرفهها میگوید: «افزایش سه برابری تعرفه واردات مواد اولیه تولیدی، انگیزهای خوب برای دلالان و کاسبانی بوده که میخواهند دست در دست یکدیگر، مراسم تدفین و گواهی فوت صنایع داخلی را امضا کنند.»
پرهیزگار میگوید دادن مجوز برای واردات تایر از چین موجب زمینگیر شدن صنعت لاستیکسازی ایران شده است: «در شرایط فعلی و با صدور مجوز واردات لاستیک از چین به مقدار زیاد صنعت لاستیک داخلی زمینگیر شده است و ادامه داده که به دلیل واردات بیرویه تایر، بین ۲۷ تا ۳۳ درصد از حجم تولیدات داخلی تایر کاسته شده و حتی در برخی شرکتها تولیدکنندگان در طول یک هفته سه روز مبادرت به تولید کردهاند.»
مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک دنا میافزاید شرکت تحت مدیریت او در سال ۹۵ حدود ۳۱هزار تن لاستیک تولید کرده که در قیاس با سال پیش از آن حدود ۷هزار تن کاهش داشته است.
وی تاکید میکند عدهای با لابیگری، درهای گمرک را به سمت واردات بیرویه لاستیک بازکردهاند حال آنکه کشورهای اروپایی و حتی آمریکا برای حمایت از تولید داخلی خود، تعرفه واردات لاستیک به کشورهای خود را تا حدود ۴۰۰درصد افزایش دادهاند.
پرهیزگار گفت که شرکتهای تولیدکننده لاستیک در شرایط فعلی، وضعیت خوبی نسبت به سالهای ۹۲ و ۹۳ ندارند و تعدادی ازشرکتهای تولیدی با زیان انباشته جدی مواجه شدهاند.
مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک دنا با ابراز تاسف از اینکه از سال ۹۲ تا کنون حتی یک ریال بر قیمت لاستیکهای تولید داخلی افزوده نشده بیان داشته که مسئولان امر اجازه هرگونه افزایش قیمت لاستیک را نمیدهند حال آنکه قیمت مواد اولیه دولتی در این سالها بین ۱۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت تولیدی لاستیک دنا در حالی از وضعیت بحرانی این صنعت به دلیل سیاستهای ناکارآمد دولت خبر میدهد که کارخانه کیان تایر اکنون ماههاست به دلیل رکود حاکم بر این کارخانه با بحران شدید روبرو شده است. بسیاری از کارگران این کارخانه اخراج شده و تعدادی نیز با خوابیدن خط تولید کارخانه بلاتکلیف هستند. کارگران همچنین ماهها حقوق و مزایا از کارفرما طلبکار هستند. در چنین شرایطی دولت سیاستی به کار بسته است که سود ناشی از بازار لاستیک ایران به جای اینکه نصیب کارخانههای داخلی شود به جیب تولیدکنندگان چینی سرازیر شده است.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر