- معاون امور ناوگان شرکت راهآهن در گفتگو با رسانهها از خروج 397 واگن مسافربری فرسوده خبر داده است.
- دولت نه برنامهای برای جایگزینی واگنها نو با واگنهای فرسوده دارد و نه با توجه به بازگشت تحریمها چنین امکانی دارد.
- با خروج واگنهای فرسوده 800 نفر بیکار خواهند شد.
کیهان لندن- عملیات خروج ۳۹۷ واگن مسافربری فرسوده تا پایان تیرماه سال جاری اجرایی میشود و تعداد زیادی از مهمانداران شرکت راهآهن بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی میکنند.
به تازگی مجتبی تفقدی معاون امور ناوگان شرکت راهآهن در گفتگو با رسانهها از خروج ۳۹۷ واگن مسافربری فرسوده خبر داده که در صورت جایگزین نشدن آنها با واگنهای نو این احتمال داده میشود که تعداد زیادی از مهمانداران بیکار شوند.
خروج واگنهای فرسوده در حالی اتفاق میافتد که دولت برنامهای برای جایگزینی واگنها نو در خطوط ریلی کشور ندارد و اکنون با خروج آمریکا از برجام و بازکشت تحریمهای بینالمللی جایگزینی واگنهای نو غیرممکن به نظر میرسد.
این در حالیست که تعداد زیادی از مهمانداران قطار در ایران به ویژه مهمانداران شرکت رجا ماهها حقوق و مزایای بیمهای نیز طلبکار هستند و با این وجود از دست دادن شغل نیز به مشکلات آنها افزوده است.
در همین رابطه محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا درباره اثرات این اقدام شرکت راهآهن گفته است: «این کار، مصداق وارد آوردن شوک به بخش مسافری است، چراکه با این اقدام هزار و ۷۰۰ نفر مستقیم و ۸۰۰ نفر غیرمستقیم بیکار میشوند و حداقل ۴۰ قطار از چرخه سیر خارج میشود.
به گفته مهمانداران پیش از این در سال ۹۴ نیز تعدادی از واگنهای فرسوده از خطوط ریلی کشور خارج شد و با اینکه مسئولان از جایگزینی واگنهای نو و تامین امنیتی شغلی مهمانداران خبر داده بودند این اتفاق نیافتاد و تعدادی از مهمانداران قطار بیکار شدند.
یکی از مهمانداران که در شرکت راهآهن رجا مشغول کار است به خبرگزاری ایلنا گفته است با اجرای طرحهای از این دست که از سوی شرکت راهآهن تصمیمگیری میشود، تمامی جنبههای حمایتی نیروی کار دیده نمیشود.
مهمانداران خطوط ریلی نهاد صنفی ندارند و معتقدند اگر چنین نهادی وجود داشت میتوانست از حق و حقوق آنها دفاع کند.
دولت روحانی پیش از این برای جایگزینی واگنهای نو با واگنهای فرسوده خطوط ریلی بین شهری برنامهای ارائه نداده بود اما چند ماه پیش قراردادی ۱٫۱ میلیارد یورویی میان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت واگنسازی اشتادلر سوئیس برای ساخت و تحویل ۹۶۰ واگن مترو به ایران امضا شده بود.
بر اساس این قرارداد شرکت واگنسازی اشتادلر میبایست ۷۲۸ واگن مترو برای تهران و ۲۳۲ واگن برای کرج تولید کند. پس از خروج آمریکا از برجام شرکت سوییسی واگنسازی اشتادلر اعلام کرد با بازگشت تحریمها امکان حفظ این قرارداد را ندارد و آن را لغو خواهد کرد.
در چنین شرایطی و در حالی که بجز شرکت واگنسازی اشتادلر ۱۲ شرکت دیگر نیز اعلام کردهاند همکاری خود با ایران را به دلیل بازگشت تحریمها قطع خواهند کرد به نظر نمیرسد راهآهن ایران امکان جایگزینی واگنهای نو با واگنهای فرسودهای که تا پایان تیرماه از خطوط ریلی کشور خارج میشوند را داشته باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر