۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

وعده‎های سر کاری نظام اسلامی: ساخت هواپیما با مشارکت روس‌ چپاولگر

- با خروج آمریکا از برجام مجوز فروش ایرباس و بویینگ به ایران لغو شده و گفته می‌شود قرارداد با ATR هم به همان وضعیت درآمده است.
- یک مقام مسئول می‎گوید حتی بند مربوط به «آموزش، تعمیرات و انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما» نیز اجرا نخواهد شد.
- روس‎ها بارها وعده داده‌اند با ایران در ساخت هواپیما مشارکت می‎کنند از سوخو 100 و توپولوف 204 تا ایران 140 اما هیچ قدمی برنداشتند.

هواپیمای ملخی آنتونوف ۱۴۰
کیهان لندن- اگر در عرصه سیاست داخلی کوبیدن بر طبل «رفع حصر» ابزار دولت حسن روحانی برای فرار رو به جلو است، در عرصه اقتصادی در حوزه‎ حمل و نقل ادعای «ساختن هواپیما» چنین کاربردی را دارد و هرگاه که اوضاع به هم می‌‏ریزد، قمپزها و به قول معروف خالی‌بندی‌های اقتصادی شروع می‎شود.

با خروج آمریکا از برجام  و آغاز دوباره تحریم‎ها علیه جمهوری اسلامی مجوز فروش ایرباس و بویینگ زودتر از هر شرکت دیگری لغو شد و طبق معمول مدیران صنعت هوایی جمهوری اسلامی برای نشان دادن اینکه در تنگنا نیستند از روس‎هایی مایه گذاشتند که تا حالا کمترین همکاری‌ها را با ایران در بنای شالوده‌های اقتصادی ارز جمله در ساختن هواپیما داشته‌اند.
پس از امضای توافق اتمی در ژوییه سال ۲۰۱۵ طی قراردادی که جمهوری اسلامی با ایرباس و ATR بست مقرر شد طرف‎های خارجی در بخش «آموزش، تعمیرات و انتقال دانش ساخت برخی از قطعات هواپیما» با شرکت‎های ایرانی همکاری کنند اما از شواهد پیداست که این همکاری چندان هم از سوی اروپایی‎ها جدی گرفته نشد و در همان حد حرف و مذاکره متوقف ماند.
منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران در گفتگو با ایلنا به تلویح گفته بند همکاری مشترک در قرارداد با ایرباس و ATR به حالت تعلیق در آمده است. او گفته اجرای این بند از قرارداد بستگی به ادامه اجرای قرارداد خرید هواپیما از این شرکت‌ها دارد و کمیته مشترکی برای اجرای این بند ایجاد شد و زمانی شروع به کار می‌کند که این مجموعه و این قرارداد فعال شود.
رییس مرکز ملی فضایی ایران  و رییس سابق سازمان صنایع هوایی در پاسخ به این سوال که آیا برای ادامه پروژه ساخت هواپیمای ملی با شرکت‌های سازنده خارجی وارد مذاکره شده‌اید و این پروژه به چه مرحله‌ای رسیده است، گفت: «برای ساخت هواپیمای با ظرفیت حدود ۱۰۰ نفر با ۱۰ شرکت خارجی در حال توافق هستیم.»
منطقی در پاسخ به این پرسش که «آیا پس از خروج آمریکا از برجام این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت» گفته: «همه این ۱۰ شرکت از کشورهای برجامی نیستند و می‌توان همکاری‌ها را با آن کشورها ادامه داد.»
یکی از کشورهایی که ادعا می‎شود ایران با آن برای ساخت هواپیمای ۱۰۰ نفره وارد مذاکره شده روسیه است. منطقی درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای ایران ۱۴۰ گفته برنامه بهینه‌سازی هواپیمای ایران ۱۴۰ تهیه شده اما اجرای آن نیاز به  ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بودجه دارد.
روس‎ها وعدههای سر کاری می‎دهند
فروردین سال ۱۳۹۶ در جریان سفر حسن روحانی به روسیه که ۱۴ سند همکاری امضا شد. در پایان این مذاکرات، رؤسای جمهور دو کشور در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند و ولادیمیر پوتین تاکید کرد، دو کشور در زمینه افزایش همکاری‌ها در زمینه ساخت هواپیما و موضوع صادرات هواپیماهای روسی مثل سوخو به ایران گفتگو و رایزنی‌هایی داشتند.
روس‎ها، از پوتین تا مدیران صنایع هوایی روسیه، از این وعده‎ها به جمهوری اسلامی زیاد داده‌اند.
آبان سال ۱۳۹۴ آندری بوگینسکی وزیر صنعت و تجارت روسیه گفت ایران و روسیه اواخر آذر در مورد امکان ساخت مشترک هواپیمای مسافربری توپولوف ۲۰۴ مذاکره خواهند کرد. همزمان آنها وعده دادند که در مورد ساخت مشترک هواپیمای سوخو ۱۰۰ نیز با ایران همکاری می‎کنند.
روس‌ها از سال ۲۰۰۹ در دولت احمدی‎نژاد به ایران قول ساخت مشارکتیِ هواپیما داده‌اند اما زیرساخت‌های ایران مناسب صنایع عظیم هواپیماسازی نیست. تنها کارخانه‎ی اوکراینی آنتونوف ۱۴۰ که رو به ورشکستگی بود موافقت کرد که بخش‌هایی از این هواپیما در ایران مونتاژ شود و نمونه‎هایی از آن با عنوان ایران ۱۴۰ وارد صنعت هوایی شد اما سقوط پیاپی این مدل هواپیما بدبینی‎های زیادی به همراه آورد.
روس‎ها در سال ۲۰۱۵ نیز در نمایشگاه هوایی کیش قول ساخت هلی‌کوپتر در ایران داده بودند.
ایران در تلاش است کمبودهای نظامی و غیرنظامی خود را از طریق افزایش معامله با شرکت‌های روسی‌ تامین کند و سپاه یکی از مشتریان آنهاست اما روس‌ها وعده‌های بی‌عمل می‌دهند و درست مانند برنامه اتمی به نظر می‌رسد از یک سو در فکر پر کردن جیب‌های خود و از سوی دیگر سوء استفاده از موقعیت استراتژیک ایران در منطقه هستند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر