- قرار بود پرونده ثبت جهانی راهآهن ایران در یونسکو در تیرماه مورد بررسی قرار گیرد.
- اسناد مورد نیاز یونسکو از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین نشده و سازمان میراث فرهنگی در پیگیری آن کوتاهی کرده.
- ثبت جهانی راه آهن ایران تا سال ۲۰۲۰ به تعویق افتاد.
- نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این بیتوجهی به وزیر راه و شهرسازی تذکر دادند.
- معاون میراث فرهنگی گفته است چرا فکر میکنید هر آنچه به یونسکو میفرستیم باید ثبت شود؟!
کیهان لندن- نمایندگان مجلس شورای اسلامی کمکاریهای وزارت راه و شهرسازی را عامل اصلی به تعویق افتادن ثبت جهانی «راهآهن ایران» خوانده و به وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی تذکر دادند. به تازگی ثبت جهانی جنگلهای ارسباران از سوی کارشناسان یونسکو نیز پذیرفته نشده و به این ترتیب ایران فعلا هیچ پرونده ثبت میراث فرهنگی و طبیعی در یونسکو ندارد.
ثبت جهانی راهآهن ایران به دلیل کمکاری معاونت میراثفرهنگی و بیتوجهی وزارت راه و شهرسازی در گردآوری مدارک قابل استناد برای ثبت جهانی از سوی یونسکو رد و تا بررسی دوباره در سال ۲۰۲۰ منتفی شد. به تازگی نیز ثبت جهانی جنگلهای ارسباران نیز پذیرفته نشده است و پرونده محور ساسانی استان فارس نیز ایراداتی داشت که ایران ملزم به رفع آنان شد.
نشست کمیته میراث جهانی یونسکو از ۳ تا ۱۳ تیر در منامه پایتخت بحرین برگزار میشود و در ۱۰ روز کاری، فقط ۳۰ پرونده تاریخی و طبیعی جهان را بررسی میکند. از همین رو، میراث فرهنگی ایران سه فرصت بسیار مهم برای ثبت تاریخ و طبیعت کشور را به دلیل اهمالکاری در تهیه مدارک مورد نیاز از دست داد.
با این حال، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، یونسکو را مقصر اصلی از دست دادن این فرصت دانسته و گفته که قوانین تازه یونسکو در پذیرش پروندهها محدود کننده است و آنها به دلیل نداشتن بودجه و نیروی انسانی کافی، پروندهای را نمیپذیرند.
معاون میراث فرهنگی گفته که «چرا فکر میکنید هر آنچه به یونسکو میفرستیم باید ثبت شود؟!» او همچنین اضافه کرده که هیچ پروندهای نیست که اشکال نداشته باشد.
محمدحسن طالبیان درباره دلایل پذیرفته نشدن پرونده ثبت جهانی راهآهن ایران گفت: «راهآهن اتریش کار را خراب کرد. یونسکو از آنها پرینت خواست و ما هم باید پرینت ارائه میکردیم اما تفاوت در این است که راهآهن اتریش ۱۰۰کیلومتر است و راهآهن ایران ١۴٠٠ کیلومتر.»
طالبیان گفت: «پرونده راهآهن ۱۴۰۰ کیلومتر است و استانها را به یکدیگر متصل میکند. این پرونده کمی برای یک کشور نیست. تمام ایستگاهها و… را در این مسیر میتوان بهعنوان مقصد جهانی معرفی کرد. حتی از زمانی که پرونده راهآهن مطرح شد بسیاری از ساختمان مرکز اقامتی یا موزه راهآهن شوند.»
آنگونه که این مقام ارشد سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده، کارشناسان یونسکو نسبت به بخش کشاورزی جنگلهای ارسباران اشکالات اساسی داشتهاند. «پروندهها را اصلا ارجاع داده و گفته بودند که اشکال اساسی دارد ولی ما دوباره آنها را برگرداندیم.»
این موضوع با انتقاد مجلس شورای اسلامی مواجه شده و ۳۳ نماینده به وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم تکمیل پرونده ثبت تاریخی راهآهن ایران در یونسکو با وجود اعلام نواقص از سوی کمیته فرهنگی یونسکو به سفیر ایران در آن سازمان، در صحن علنی مجلس تذکر دادند.
علیرضا رحیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در عدم موفقیت ثبت جهانی پرونده راهآهن ایران، وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم را مقصر خواند و گفت که آنها کوتاهی کردهاند.
به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده ایران در یونسکو مدارک مورد نیاز برای ثبت را در موعد تعیین شده در اختیار آنها قرار نداده و با وجود همکاری وزارت علوم و فناوری در ارائه مستندات، وزارت راه و شهرسازی اسناد تاریخی را در اختیار نماینده یونسکو قرار نداد و همین کوتاهیها موجب به تعویق افتادن ثبت جهانی راهآهن ایران در یونسکو شد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر