82 سال پیش در چنین روزی، 27 اردیبهشت 2497 شاهنشاهی برابر با 17 می 1938 میلادی، ساخت تونل کندوان که در سال 2494 شاهنشاهی آغاز شد، پس از گذشت سه سال به بهرهبرداری رسید. کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به درازا کشید.
ساختن این تونل به طول 1883 متر در ارتفاع 3030 متری کوههای البرز 3 سال به درازا کشیده بود. این تونل پُر آمدوشد، فاصلهی رفتوآمد تهران با ساحل دریای مازندران را کوتاه کرده است. پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل رفت وآمد بود. تونل کندوان در ۲۷ اردیبهشتماه 2497 شاهنشاهی از سوی رضا شاه بزرگ و در دوران وزارت مجید آهی، وزیر راه وقت، گشایش یافت. در زمان ساختن تونل کندوان، درآمد ایران از نفت ناچیز بود و پیش از سال 2490 شاهنشاهی، ایران با انبوه مشکلات داخلی روبهرو بود که بیشتر آن را میتوان برآمده از دستاندازی دولت لندن و تحریک سران ایلها، خانها و سرکردگانِ باقی مانده از روزگار قاجاریه به گردنکشی برشمرد.
تونل کندوان همان زمان بهشوند همکاری کارگرانی که از اهالی روستای کندوان که در شهرستان اسکو آذربایجان شرقی ساکن بودند تونل کندوان نام گرفت. برپایهی شنیدههای غیرمستند با توجه به اینکه محل ساخت تونل بسیار سختگذر بوده و در بلندای بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده میشد. به علت زبردستی اهالی روستایی در شهرستان اسکو به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا برای کندن تونل بهره گرفته شدهاست و سرانجام به پاس سختکوشی مردم آن روستا این تونل کندوان نام گرفت.
باوجود گذشت دهها سال از زمان ساختن این تونل، تغییر چشمگیری در وضعیت فیزیکی آن داده نشده و برای حل مساله ترافیک، برخی روزها گذر از آن یکسویه میشود.
این در حالیست که سالهاست که یک راه سوم میان تهران و سواحل دریای مازندران در دست ساختمان است ولی تا تکامل آن راه درازی درپیش است. در ساخت این راه از خارجی ها نیز استفاده شده است. در اردیبهشت 2572 گزارش شده بود که برای ساختن یک قطعه نسبتا کوتاه این راه به میلیاردها تومان پول نیازاست.
امرداد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر