- دولت در اقدامی عجیب تعرفه واردات اتومبیلهای هیبریدی را ۱۱ برابر کرد.
- با وجود آلودگی شدید هوا در ایران کارشناسان به لزوم حمایت از واردات این اتومبیلها تاکید دارند.
کیهان لندن - پیشتر دولت به عنوان مشوق، تعرفه ۴ درصدی را برای واردات این نوع اتومبیلها در نظر گرفته بود، اما در دستورالعمل جدید این رقم به ۴۵ درصد رسیده است که رشد ۱۱ برابری یا ۱۰۰۰ درصدی را نشان میدهد. رقمی که اگر به همین شکل اعمال شود، جهش قابل توجهی را در قیمت این اتومبیلها در بازار ایجاد میکند.
یکی از فروشندگان اتومبیل خودرو در گفتگو با «عصر ایران» ضمن تایید پیشبینی جهش قیمت اتومبیلهای هیبریدی میگوید: «تا پیش از این به دلیل تعرفه پایین اتومبیلهای هیبریدی، عملا قیمت این نوع اتومبیلها در بازار از نمونههای بنزینی کمتر بود. به عنوان مثال اگر اتومبیلهای سوناتای شرکت هیوندای را در نظر بگیرید، گرانترین تیپِ نوع هیبریدی این اتومبیلها در بازار ۱۹۰ میلیون تومان بود اما نمونه بنزینی همین اتومبیلها حداقل ۲۰۰ میلیون تومان به فروش میرفت. تفاوت قیمتها در بعضی مدلها حتی به ۳۰ میلیون تومان هم میرسید.»
وی با بیان اینکه ارزان بودن اتومبیلهای هیبریدی نسبت به اتومبیلهای بنزینیمردم را به خرید آنها تشویق میکرد، افزود: «در خارج از کشور به دلیل باطریهای گرانقیمت و تکنولوژی بالاتر، اتومبیلهای هیبریدی به طور متوسط از نمونه بنزینی خودشان ۱۰ هزار دلار گرانتر هستند. اما در ایران به دلیل اینکه مصرف بنزین این اتومبیلها تقریبا یک سوم نمونههای بنزینی است و قیمتشان ارزانتر از آنها مردم به خریدشان اقبال خوبی نشان میدادند. اقبالی که البته با سیاستگذاری جدید و البته عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت بعید است دوام پیدا کند.»
رضا عباسی، کارشناس صنعت اتومبیل، هم در اینباره میگوید: «در حالی که آلودگی هوا در کلانشهرها بیداد میکند و تعداد روزهای پاک در تهران هر سال کمتر میشود، تعرفههای جدید اعلام شده، عملا بازار را به سمت اتومبیلهای بنزینی و افزایش آلایندگی کانالیزه میکند و این اتفاق بسیار عجیبی است.»
وی با اشاره به اینکه در همین یکی دو هفته گذشته تهران در روزهای متوالی به دلیل آلودگی هوا تعطیل اعلام شد، از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت میپرسد: «با کدام استدلال و بر چه مبنایی با دست خودتان مردم را به خرید اتومبیلهای بنزینی که آلایندگی بیشتری دارند، هل میدهید؟»
عباسی با تاکید بر اینکه تا کنون برای تغییر فرهنگ استفاده مردم به سمت استفاده از اتومبیلهای پاک تصمیم بر این بود که تعرفه اتومبیلهای هیبریدی پایین باشد، افزود: «مسئولان دولت باید شفاف کنند که چطور و با کدام مبنای منطقی، تعرفه اتومبیلهای بنزینی را حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اما تعرفه خودروهای هیبریدی را حدود ۱۱۰۰ درصد افزایش دادهاند.»
این اقدام دولت در حالی صورت گرفته است که مسئولان بارها به لزوم حمایت از واردات این اتومبیلها تاکید کردند و برنامههایی برای ورود گسترده این نوع اتومبیلها به ناوگان حملونقل عمومی اعلام شده بود. به عنوان نمونه در دیماه سال گذشته، شهرداری تهران با رونمایی از ۲۰۰ دستگاه تاکسی هیبریدی در منطقه ۱۲ تهران، اعلام کرد قصد دارد با افزایش تعداد این تاکسیها، تا سال ۱۴۰۰، منطقه ۱۲ را به منطقه پاک تبدیل کند. پیش از آن، در سال ۹۴ هم مسئولان تاکسیرانی از ورود قریبالوقوع هزار دستگاه تاکسی هیبریدی به ناوگان تاکسیرانی پایتخت خبر داده بودند. حتی پلیس هم اوایل امسال اعلام کرد که برای کاهش آلودگی هوا قصد دارد، از اتومبیلهای هبریدی در ناوگانش استفاده کند.
سیدمحسن طباطبایی، دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، چندی پیش گفته بود که برای رفع آلودگی هوای تهران به یک سند جامع بالادستی نیاز است و تبدیل ناوگان حمل و نقل عمومی به هیبریدی حتما باید جزیی از این سند باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر